Onsdag 17 november

Tredje dagen i cruisefasen Protein & grönsaksdag

Startade med 2 km stavgång  lite högre tempo, det känns mycket bra.
Jag känner mig lättare, än vad jag är när jag ser mig i spegeln.
Men vadå det har bara gått en vecka, och resultatet hitintills är över förväntan.
Och känslan är enormt viktigt
Om man tycker att det går för långsamt kan man i den här fasen köra fem dagar
protein och fem dagar protein & grönsaker . Jag har inte den brådskan.
Dagens meny

FRUKOST

En skål lättyoggi 1,5 msk havrekli
2 kokta ägg
1 glas linfrövatten
Kaffe



LUNCH



Grönsakstallrik med oxbringa  pepparotsdressing
Arrangera de grönsaker du vill ha på en tallrik
Lägg upp skivor av oxbringa ( rester från måndag)
Dutta på lite  pepparotsdressing (se recept)


Middag





Rosmarinkyckling med rostade grönsaker

Marinera  kycklingfiléerna med rosmarin  och citron ett par timmar.
Salta och peppra
Bryn i het teflonpanna, flytta över till ugnen 175 grader. ca 10 min.
Eller köp en färdiggrillad filé
Gör ren teflonpannan och rosta de grönsaker du tycker om. Lök svamp paprika
tomater zuccini osv.  Morötterna rostade jag inte de fick bara bli varma
Arrangera grönsakerna på en tallrik,  skär kycklingfiléerna i fina skivor och lägg upp.
Dressa med soya och pepparotsdressing




Pepparrotsdressing för proteinare


  1. 100 g lättkvarg  ICA
  2. 2 tsk tomatpuré
  3. 1 tsk pepparrot ( stark i burk)  ICA
  4. 1 tsk citronsaft
  5. 2 msk vatten
Vispa ihop alltsammans i en skål

Servera

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Vilken bra blogg! Har själv precis börjat och det känns kul att hitta någon annan som skriver om det på svenska. Verkar ju inte finnas så mycket info om den här dieten på svenska ännu.

/ Linnéa

2010-11-18 @ 08:27:37
Postat av: Johanna

Åh vilken bra blogg, jag kommer spara den bland favoriter och ha som inspiration nu när jag tänker börja med dieten.

2010-11-18 @ 10:34:56
Postat av: emma

hej.. undrar om du andvänder lättfil, keso och yoggi med o.5% fett.. jag hittar nämligen inga fettfria... är fettfri amjonäs "tillåten" och vilka kryddor kan/får man använda (salt, peppar, cyrrypasta, soya, vitlök,)

2010-11-18 @ 14:07:07
Postat av: Chef Carl

Jag använder mejeriprodukter med så litet fettinnehåll som möjligt o,5 och o,1 är bra.Soya är utmärkt liksom övriga kryddor: Fettfri majonäs Tja Titta på mitt recept hur du gör egen fettfri majo. Majonäs är i princip äggula och olja med lite kryddor. Så om du vispar upp äggula med någon mejeriprodukt med lågt fettinnehåll och sen kryddar det som du vill, vet du åtminstone vad det är i. Bra Va

2010-11-18 @ 17:58:35
Postat av: Anonym

toppen blogg! :-D

2010-11-18 @ 18:01:39
Postat av: emma

Tack!! eftersom inte bokken The Dukan Daiet finns på svenska så håller jag koll på dig, och inpereras till tusen, varje dag!

Hur bestämde du hur lång din "attackfas" skulle vara..?

(fotona är såå "goda", om man som jag, äter med ögonen!)

2010-11-20 @ 22:18:51
Postat av: Chef Carl

Attackfasen skall enligt Dr Dukan vara mellan 5 och 10 dagar. Så jag tyckte en vecka var bra för mig.

Att maten ser vacker ut har alltid varit viktigt för mig. Nu är det extra viktigt eftersom an har ett begränsat utbud av råvaror under denna fas.

2010-11-20 @ 22:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0