Proteindiet efter Dr Dukan

Jag heter Karl-Erik Söderberg är 67 år och har nyligen pensionerat mig från ett liv mitt i maten. Efter  att jag slutat jobba har jag tyvärr märkt att jag stoppat i mig mer näring än jag förbrukat.
Jag märkte att det var aningen besvärligt att knyta skorna, ett besök på vågen visade varför 92kg.Det ger ett BMI på 28. Inte bra alls
Efter lite slagningar hittade jag denne fransman Dr Dukan som för 10 år sedan lanserade  denna diet för att gå ner i vikt och stanna där.
Om en fransman som heter Dukan har hittat ett sätt att  tappa vikt och sedan behålla den, då är det värt att prova.
Dieten är indelad i 4 faser, Attackfasen, Cruisefasen, Styrkefasen och Stabiliseringsfasen

Attackfasen mellan 1- 10 dagar man får äta hur mycket man vill av
  • oxkött
  • kalvkött
  • kalkon
  • kyckling (utan skinn)
  • fisk
  • skaldjur
  • skinka
  • ägg
  • mjölkprodukter med 0% fett
  • 1,5 matsked havrekli
  • 1,5 l vatten per dag
  • kaffe och te osötat
Cruisefasen

Här äter man som i attackfasen, med tillägg av 28 olika grönsaker varannan dag. Det här ska man äta tills man nått sin målvikt.
Styrkefasen
Nu gäller det att behålla den vikt som man erövrat. Man äter som i de inledande faserna med tillägg av
  • en frukt per dag
  • två skivor fullkornsbröd per dag
  • 40 g ost per dag
  • två måltider pasta, ris eller potatis per vecka
  • lamm och griskött
  • två fria måltider per vecka( inga överdrifter)
  • en attackdag,  varje torsdag bara proteiner som i fas 1
Stabiliseringsfasen

Ät som du vill sex dagar i veckan som i styrkefasen. Fortsätt med proteintorsdagar under resten av livet
Ät tre matskedar havrekli under resten av livet.
Låter väl inte så besvärligt att följa.
Då kör vi

Kommentarer
Postat av: Carina

Hej!

Vilken fantastisk blogg du har, är inne och kikar varje dag! Jag började med attackfasen igår och följer till viss del din matsedel och dina recept. Man blir ju så otroligt inspirerad av dina vackra foton på lika vacka måltider!

Är som sagt inne på dag 2 nu och mår prima!

Tack för inspiration!

2010-11-16 @ 12:44:17
Postat av: lisa

Vilken fantastisk bogg!

Härliga bilder och förstålig text. Jag äter enligt LCHF, men skall lägga in en proteindag.Fortsätt skriv, jag är nyfiken på fortsättningen.

MVH Lisa

2010-11-16 @ 16:24:51
Postat av: KM

Mycket bra blogg, jag rekommenderar denna till de som undrar hur jag själv burit mig åt då jag minskat betydligt i storlek. Har börjat med Dukan dieten 2011-01-24 efter att jag såg den i Må Bra tidnigen och minskat 17,5 kg och håller dessutom vikten. Har proteindagar på måndag vilket passar mig bra. Är då och då in i Din blogg för att få lite tips på mat/recept. Tack för inspiration! MVH KM

2011-10-14 @ 10:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0