Torsdag 3 februari

PROTEINDAG
Dag 31 i konsolideringsfasen
Ju längre jag håller på med den här dieten.
Dess mer  övertygad om, hur viktigt det är med kost och hälsa blir jag.
Jag har börjat följa unga dietister på nätet, mycket intressant.
Sen är det också spännande att följa diskussionerna om för och emot LCHF.
Och som jag sagt förut,  var och en blir salig på sin tro.



FRUKOST

En skål lättfil med 2 msk havrekli blåbärssylt
kokt ägg
kaffe



LUNCH


Grillad kall kyckling örtkeso balsamdressing citron







MIDDAG


Kokt lax kall gräslökssås örtkeso kapris citron rödlök








MELLANMÅL

Kaffe kardemummaskorpa






KVÄLLSTE


Carls bröd rökt skina



Kommentarer
Postat av: Linda

Vilka andra bloggar läser du? Det hade varit jätteroligt att få ännu mer inspiration :)

2011-02-04 @ 13:07:40
Postat av: Steffen

Hej Carl! Frun och jag har läst din blogg med stort intresse och hittat mycket inspiration (tack för receptet på Carls Bröd - det är otroligt gott nybakat. Dan efter lite tråkigt, men vi rostar det lite på en platt brödrost och då är det riktigt gott igen!)



Nu äntligen har vi fått Dr. Dukans bok levererat (på engelska) och när jag nu läser om grönsaksfasen (Cruise), så undrar jag om inte du har missuppfattat en sak. Inför starten av Cruise-fasen skriver du: "På måndag börjar fas 2 Cruisefasen, då lägger vi till grönsaker, utom potatis gröna bönor och ärtor.", och i listen med tillåtna grönsaker skriver du också "Bönor (ej gröna)". Men det är faktisk precis tvärtom. På sidan 88 i boken (nästsista avsnittet) nämns gröna bönor som en av grönsakerna man får äta. Avsnittet efter nämner han några man inte får äta, bl.a. linser och bönor (som ju då inte kan vara de gröna, men alla andra typer).



Kan man någorlunda engelska (och ev har tillgång till en ordbok) så är det riktigt bra att läsa boken. Man får en helt annan inblick i vad det egentligen är som händer i kroppen under de olika faserna osv. Och numera finns den i en billigutgåva (tx: Bokus = 82 kr + frakt 19 - alltså ingen herrgård). Så även om vi som sagt fått mycket "matnyttigt" (he he) ur din blogg, så är det ändå att rekommendera att man själv läser boken (tips till andra)



Hoppas du fortsätter att blogga hela dieten igenom, så vi får höra hur det går.



MVH Steffen

2011-02-04 @ 16:32:13
Postat av: Anita

Synd att man inte får äta bönor... Jag ska nog beställa boken också...

2011-02-05 @ 08:20:31
URL: http://dukan.bloggplatsen.se
Postat av: Karl-Erik

Hej Steffen

När jag skrev det avsnittet hade jag inte boken och gick på andrahandsuppgift. Och har intetänkt på att ändra.Men som du ser återkommer inte bönorna.

Det jag nu har lärt mig om Dukans diet, är att han tagit bort så mycket stärkelse, fett och socker som möjligt.

När man sedan kommer in i konsolideringsfasen är det tillåtet med först en och sedan två måltider/vecka med stärkelse.Och då kommer bönor och linser upp på menyn igen.

Men den stärkelserika ingrediens Dukan förordar är durumpasta,därefter couscous,sedan linser och bönor av alla sorter och färger. Och sist på listan potatis och ris

2011-02-05 @ 17:52:31
Postat av: Steffen

Jag har ännu inte hunnit läsa om konsolideringsfasen, ska precis börja nu - det blir spännande!



För ca 15 år sedan var jag på en diet som väldigt mycket liknar den här. Vi bodde i Danmark då, och det var en dansk läkare (Werner Sonne) som utvecklat den. Han kallade den en "förbränningskur" och lovade i princip, att de kilo man tappade, skulle man inte gå upp igen, som man ju som oftast gör med bantningskurer (läs: svältkurer). Det stämde: jag gick ner 7 kg på en månad (även om vi sybdade varje helg med rödvin och bernaisesås) - och jag gick aldrig upp igen! Så när jag läste om Dukandieten blev jag motiverat att igen försöka och om möjligt slänga de sista överflödiga kilon.



Det går bra så här långt. I går var det precis en månad sen vi började och idag var det väg-dags. Jag har gått ner nästan 6 kg, frun lite mer blygsamme drygt 2 kg, men det är fint för henne - hon har väldigt svårt för att gå ner.



Det roliga är, man att knappt saknar de födoämnen man inte får äta! Jag är ju - som du - en "potatismänniska", men det har gått riktigt fint att vara utan. Saknar inte heller ett glas rödvin på fredagskvällen. Tack vara Carlsbrödet saknar jag knappt ens vanligt bröd!



Jag tog testen på Dukan-hemsidan och han säger att jag ska väga 82-83 kg. Det nöjer jag mig inte med dock. Jag är nästan redan där (85,5 i dag), men enligt vikttabeller ska jag ner på 71. Det är kanske i överkant långt ner, men jag ser ju ännu för många bilringar runt magen till att jag tror på, att jag bara ska slänga 2,5 kg mer!



Men det är roligt att se fina framsteg utan att känna, att man försakar en massa och jag är förtröstansfull mht. att gå ner allt det sista!

2011-02-07 @ 14:54:54
Postat av: Steffen

Jag glömde att tillägga till Anita (och ev andra): Ja - köp boken om du kan bara någorlunda engelska (och har en bra ordbok - glöm allt om Google translation - den är vedervärdig!). Han har riktigt många bra små och större tanker om det hela, inbäddat lite varstans - bra att få med det hela!

2011-02-07 @ 15:03:54
Postat av: Steffen

Rättelse: Google translate är faktisk inte så dum i alla fall. Jag har använt en app på min iPhone, som bygger på Google Translate och det visar sig, att det är den appen, som är vedervärdig! (Måste försöka hitta en bättre!) I webläsaren fungerar det mycket bättre, då det finns en rad betydelser och alternativa översättningar, så det rent faktisk går att hitta rätt betydelse.

2011-02-07 @ 17:31:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0