Det kom ett Mejl

Det kom ett mejl från Ronja
Hej jag har lite funderingar kring dukan dieten.
När man läser runt om det är det väldigt svårt att få en bra uppfattning om den
eftersom att man bara får duttar från olika ställen. 

Men iaf, jag har en kusin som kört efter LCHF och om hon en helg bröt mot LCHF så gick hon upp ca 2-3 kg. Så jag är orolig över att det är desamma i dukan att om jag tex är inne på de sista dagarna av fas 2 (fyller år då) och om jag skulle haft en "fusk dag" och äta det jag vill som typ tårta och vidare. kommer jag då riskera att gå upp massa kilon och åste nästan börja om igen? eller hade man kunnat ta den där fusk dagen och sedan fortsätta igen och kanske förlänga fas 2 med en dag eftersom att jag missat den, eller? 

Sen så om jag skulle köra med dukan dieten så skulle jag itne kunna äta mina frukter på skoldagarna 
(vilket är ett måste 2-3ggr om dagen för att min mage inte ska kura ihjäl sig) och frukt är ju inte precis vad som rekommenderas i dukan dieten så undrar vad som vore enkelt, bra och smidigt att äta på lektioner? 
/ tack på förhand. Ronja
 
Det här är mitt svar
 
Hej Ronja
Tack för ditt mejl
Först och främst ska du följa en diet, som Dukan, för att må bra.
 Du ska aldrig känna att du fuskar, eller få skuldkänslor för att du inte gör si eller så.
Dukandieten är en "icke uppoffrande" diet.
Den första fasen Attackfasen är den som du går ner i vikt rejält. Då försvinner mycket vätska
ur kroppen. Under den här korta perioden äter du så mycket du vill av proteiner.
Kött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg, naturell yoghurt. Samt   1,5 msk havrekli varje dag
Mitt förslag är att du som mellanmål i skolan äter hårdkokta ägg, laddade med protein och vitaminer.
Naturell yoghurt är också perfekt mellanmål.
När du äter mer protein och mindre kolhydrater, håller du dig mätt längre tid.
 
Sen kommer du in i Cruisefasen och äter grönsaker varannan dag. Och det var här du tyckte att det kunde bli problem.
Om man av någon anledning måste göra avsteg från dieten, är loppet inte kört.
Man kompenserar.
När du fyller år och vill vara med i kalaset så går inte jorden under för det, ät tårta och fira och må gott.
Ta sedan en eller ett par Proteindagar, så har du kompenserat.
Det här ska man naturligtvis inte göra för många gånger.
Under Dukandietens fyra faser lär du dig att äta rätt och kompensera.
 
När du sedan kommer in i konsolideringsfasen lägger du till en frukt om dagen
Innan dess kokta ägg,  kyckling, Wildchips,eller yoghurt som mellanmål.
 
Jag hoppas att de här råden är användbara för dig, hör gärna av dig igen
 
Karl-Erik
 
Alla kan delta med råd och tips till Ronja skriv kommentarer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0