Dukans husmanskost

Det ska vara gott at leva sunt. Att leva enligt en diet innebär ju inte att man avstår från vanlig husmanskost. Tvärtom, gäller det att äta så normalt som möjligt, med hänsyn tagen till dieten.
En ensidig diet tröttnar man lätt på och återfaller i ett ohälsosamt mönster.
Med riktig mat behåller man sig mätt längre och får inte det förrädiska sötsuget.
Det behöver inte vara midsommar för att äta matjesill,
och det måste inte vara färskpotatis till sillen,
dillkeso är ett väl så gott alternativ.
 
Idag äter jag Matjesill till lunch
Jag har blandat keso med finskuren rödlök och mycket dill.
Knäckebröd med ost och kokta ägg ger en proteinrik och god måltid.
 
 
Till middag blir det Kålpudding med riven morot och lingonsylt
 
Recept på Kålpudding
 
600g vitkål
500 g nötfärs
1 gul lök fintärnad
2 msk olivolja
1 köttbuljonhtärning
svart eller vitpeppar
1 dl matlagningsgrädde
2 dl kokt ris
 
Sätt ugnen på 200 grader
Strimla vitkålen och  koka den i 2 dl vatten så den blir mjuk
Bryn lök och färs i en stekpanna, smaksätt med den smulade buljongtärningen
och peppar.Buljongen innehåller  mycket salt så smaka av innan du saltar mer.
Häll över färsblandningen i kastrullen med kålen, tillsätt grädden och riset blanda väl
Lägg blandningen i en ugnsfast form  och grädda mitt i ugnen i 35- 40 min.
Setrvera med råkost och lingon
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0