Tisdag 23 november

Protein & grönsaksdag i cruisefasens nionde dag
Stavgång, trots vinterväder med nordanvind.
Det, fanns inte på kartan för några veckor sedan.
Protein & grönsaksdag innebär precis det.
Proteinet skall kompletteras med grönsaker,inte tvärtom.
Frukostäggen smaksätter jag med Ejderns kaviar i stället för salt.
Jag tror jag får i mig  mindre salt på det viset. Japansk soya ersätter saltet på bordet.

FRUKOST

En skål  miniyoggi frukt  med två msk havrekli
2 kokta ägg
Kaffe




LUNCH



Grönsaksomlett med kalkon

3 ägg hopvispade med 1 msk kvarg
1/2 paprika
1/2 gul lök
4 stora champinjoner
1 tomat
Persilja
50 g Skivat rökt kalkonbröst

Värm upp en teflonpanna
Skär grönsakerna  i mindre  bitar.
Fräs upp grönsakerna i  några droppar olivolja och
låt dem bli genomvarma.
Häll över äggsmeten , peta runt lite så grönsakerna blir omslutna av smet.
Strimla kalkonköttet och lägg ner i pannan.
Strö över finskuren persilja.



MIDDAG



Nötfärsgulasch


400 g nötfärs
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
2 morötter
1 bit rotselleri
2 paprikor
2 msk tomatpure
1 msk paprikapulver
1msk spiskummin
1 msk japansk soya
1 liter kokande vatten
Salt och peppar
Skär alla grönsaker i mindre bitar . Fräs upp nötfärsen i en gryta.
Tillsätt grönsakerna,tomatpure, paprikapulver,spiskummin och soya.
Rör ordentligt från botten så att allt blandar sig.
Låt allt fräsa ihop och tillsätt kokande vatten
Koka ihop och smaka av med salt och peppar.

MELLANMÅL

Fruktyoghurt, havrekliplättar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0