Dukans Proteinförstärkta Broccolisoppa

Torsdagar är ärtsoppans dag. Men i dag har jag valt att göra en broccolisoppa med proteinförstärkt mjölk.
Broccoli är en våra mest nyttiga grönsaker och dessutom mycket god. Recept ser jag enbart som inspiration, här är det broccoli och mjölk som är det väsentliga. Sen kan man i stort sett stoppa dit det man har till hands och tycker om. En sak dock var försiktiga med salt. Här har jag använt en buljongtärning, och det räckte för min smak. Salt binder vätska och det vill vi inte. 
 
Broccolisoppa
Det här behöver du: 
500 gram broccoli fryst  eller färsk
1 liten gul lök
2 klyftor vitlök
2 msk olivolja
1 liter  proteinförstärkt mjölk
 
1 buljongtärning  ( kyckling eller grönsak)
1-2 msk maizena majsstärkelse + 3 msk vatten
 
Gör så här:
Värm mjölken i micron
Dela broccolin i mindre bitar 
Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja
Tillsätt broccolin och blanda 
Tillsätt den varma mjölken och buljongtärningen
Koka i tio minuter
Red eventuellt med maizena utrört i vatten
Mixa soppan med stavmixer och smaka av med salt peppar citron eller det du vill.
Chili blir gott 
 
 
 
 
 
Middag blir  en  kycklingsallad 
 
 
Det är ju Kanelbullens dag i dag
och jag ser det absolut inte som synd med vetebröd nån gång.
Bara man vet vad man gör och kompenserar.
Det här gäller dock inte när man är i de första faserna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0